Psát příběh, který máte v hlavě, je tou příjemnější činností při vzniku každé knihy. Jakmile máte text napsaný, pustí se do něj redaktoři, korektoři, sazeči... Anebo také může zůstat na věky v šuplíku, případně na disku počítače. Leckoho tak možná napadne: Jak se vlastně knížka dostane na pulty knihkupectví? Tady jsou moje zkušenosti.
Když autor dokončí rukopis své knihy, nabízejí se v zásadě tři možnosti, jak text nabídnout čtenářům: Můžete s knihu vyrazit k velkým vydavatelům, můžete si ji vydat zcela sami nebo se můžete dohodnout s nějakým vydavatelem, který ji pro vás vydá na zakázku. Já už dnes vím, že nabízet rukopis velkým vydavatelům je běh na dlouhou trať. Pokud o vydání vašeho rukopisu vůbec uvažují, rozhodování většinou trvá měsíce. Jedněm se knížka líbí, ale letos už mají plný ediční plán, další vydavatele knížka nepřesvědčí, jiní ji pochválí, ale mají obavy z nízkých prodejů. Všechno to trvá věky a výsledek je nejistý.
Co by s sebou neslo vydat si knížku vlastním nákladem? Vydat ji elektronicky je snadné, ale můžete také oslovit pár tiskáren, požádat pár lidí o názory a připomínky k textu, sehnat si korektora, sazeče, grafika... Je okolo toho poměrně hodně starostí, ale tou nejhorší je distribuce. Může se stát, že na konci sice budete mít v ruce krásné výtisky, ale na pulty knihkupectví se nedostanou, protože se s vámi jako s jednotlivcem nebudou bavit knižní distributoři. Nabízet svoje dílko tak budete moci jen přes vlastní webové stránky nebo přes prodejce, se kterými se sami dohodnete.
A pak je tu ještě ona třetí cesta: Můžete se dohodnout s nějakým nakladatelem, který vaši knihu vydá na zakázku. Buď se na zakázkové knihy specializuje, nebo tu vaši zvládne vydat při své další činnosti. Zpočátku to vypadalo, že by polepšovna pro čarodějky měla vyjít právě takto.
Jak jsem se bavil s nakladateli
Úvodní rozhodování jsem měl za sebou, a tak jsem si domluvil první schůzky. Jednoho krásného letního dne jsem se v jedné z pražských hospůdek potkal se spolumajitelem nakladatelství Klika, které se zabývá právě vydáváním knížek na zakázku. Schůzka to byla příjemná, povídali jsme si nejen o knihách, ale i o spoustě dalších témat, která nás oba zajímají. Získal jsem tu řadu zajímavých informací i námětů k přemýšlení.
O pár dní později jsem měl schůzku s ředitelkou vydavatelství Pointa, tentokrát přímo v sídle firmy. I tohle setkání bylo fajn a i tentokrát jsme kromě knížek probrali také další zajímavá témata. Podnětů k přemýšlení přibylo a já jsem usoudil, že by vydání Polepšovny pro čarodějky dávalo smysl jak u Kliky, tak u Pointy. Obě spolupráce by nejspíš byly příjemné a výsledek profesionální.
Možná vás bude zajímat, jak takové vydání na zakázku funguje, co pro vás vydavatelé vlastně udělají a co ne. U obou těchto vydavatelství si některé práce můžete zajistit sami, jiné jsou povinnou součástí vydavatelského "balíčku". U Kliky je povinná především sazba, u Pointy pak sazba i redakční a jazyková korektura, které ovšem poskytují externí partneři. Pointa navíc nabízí i placené skladování výtisků (u Kliky si ho autor zajišťuje sám) a rozesílání objednaných výtisků. Má také vlastní crowdfundingový portál, tedy webové stránky, kde musíte požádat fanoušky knihy, aby za různé odměny (třeba za první výtisky knihy) přispěli na její vydání.
Tím se dostáváme k penězům, což sice není úplně zábavné téma, ale znáte to... Pokud má být knížka cenově dostupná, nesmí být drahé ji připravit k tisku a vytisknout. Možná i vás bude zajímat, jak to s cenami knih je a co je třeba z částky, kterou čtenář zaplatí, uhradit. Tak tedy: Necelou desetinu ceny knihy v knihkupectví spolkne stát v podobě DPH (daň z přidané hodnoty; například z knihy za 330 Kč je to 30 Kč). Ze zbytku si necelých 60 % nechají knihkupec a distributor, takže k vydavateli se běžně dostane jen o trochu více než třetina částky, kterou čtenář zaplatil. Z ní je pak potřeba zaplatit především tisk, ale také grafika, sazeče, korektora, redaktora... Jak vidíte, je to docela hlavolam, všechno dobře spočítat.
Právě teď mám tedy spoustu námětů k přemýšlení a snad se mi podaří rozhodnout se správně. Co byste na mém místě dělali vy?